Майстер-клас

МАЙСТЕР-КЛАС

Виступ на засіданні шкільного МО вчителів-словесників

Використання новітніх  педтехнологій на уроках зарубіжної літератури

         Одним із основних стратегічних завдань реформування освіти в Україні, як зазначає міністр освіти і науки Лілія Гриневич, є перехід "від школи, яка напихає дітей знаннями, які дуже швидко застарівають, до школи компетентностей... Це  не тільки знання, а це вміння їх використовувати для власних індивідуальних і професійних завдань. А ще — це ставлення і цінності, а також вміння з позиції тих цінностей критично переосмислити інформацію"
       Інноваційні педагогічні технології навчання мають на меті всебічний творчий розвиток дитини, тому є доцільними на уроках літератури. Вони дають можливість конструювати різні типи уроків, де кожний учень організує свою діяльність в залежності від індивідуальних особливостей.
        Згадаємо слова Василя Сухомлинського: "Читання - це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ та самих себе". Але сучасні діти бачать світ через призму  комп'ютерного монітору. Для них процес  читання дуже віддалений. І тут велика роль покладається саме на вчителя-словесника, який повинен підібрати такі новітні форми і методи навчання , щоб залучити учнів до читання, зацікавити читанням, виховати любов до книги. Таким чином, те, що відволікає  читача від книги, тобто масмедіа , необхідно зробити помічником учителя  по створенню мотивації для читання. Тому  учитель повинен підібрати відповідні сучасні форми роботи, наприклад, створення буктрейлерів, постерів, комп'ютерних презентацій, віртуальної подорожі, скрайбінгу, скрапбукінгу тощо, які б допомогали читачу зацікавитися художнім твором.
Далі розглянемо технологію створення та використання скрапбукінгу і скрайбінгу.

       Скрапбукінг - це різновид проектної технології, який полягає у створенні учнями міні-проектів  у вигляді сторінки альбому з метою детального вивчення літературних образів, проблематики, конфлікту твору.
       Доцільно обирати створення скрапбукінгу як виду діяльності під час підсумкового уроку з теми, на уроках позакласного читання та розвитку мовлення. Краще цю роботу організувати у невеличких групах (4-5 чоловік). Обов'язково потрібно попередити учнів про тему, наміри творчого проекту, щоб вони могли заздалегідь  дібрати відповідний матеріал. Створення скрапбукінгу дає можливість учніям працювати самостійно, проявляти фантазію, розвивати творчі здібності. Також цей вид діяльності дає можливість презентувати результат своєї діяльності.
      Існують декілька стилів скрапбукінгу: європейський (фото, які декорують в рамочки, оздоблюють візерунками, прикрашають аксесуарами);
вінтажний (декор навмисно застарілий);
американський (декор для фото яскравий, різнокольоровий)
шеббі-шик (ніжний, витончений, використання стрічок, кольори розмиті);
вільний (немає обмежень, оригінальність, креативність);
простий (дуже простий декор, мінімальна кількість елементів).
Бажано, скрапсторінки виконувати в єдиному  або схожих стилях, тому що сторінки потім будуть з'єднані.
     При оформленні скрапсторінок також використовують і журналінг.
Журналінг - це тексти на скрап-сторінках. Вони можуть виглядати як прості
підписи до фотографій, так і короткі коментарі, вірші, історії, і цілі есе.
      Наведу приклад створення скрапбукінгу в 5класі під час вивчення теми: Оскар Уайльд. Казка "Хлопчик-зірка" 
Клас було поділено на 5 творчих груп по чотири учні в кожній.
Перша група створювала сторінку "Оскар Уайльд. Основні відомості про англійського казкаря"
Друга група - сторінка "Історія Хлопчика-Зірки"
Третя група  - сторінка "Гріхи Хлопчика-Зірки"
Четверта група - сторінка "Кара за гріхи"
П'ята група - сторінка "Життєві уроки казки"

Результат роботи можна подивитися в розділі "Учнівські проекти" або за посиланням

Наступна новітня технологія - створення скрайбінгу.
      Скрайбінг - це технологія, за допомогою якої інформація подається у вигляді яскравих образів, що супроводжуються текстом за кадром.
Основні види: ручний скрайбінг і комп'ютерний.
Комп'ютерна форма скрайбінгу виконується за допомогою спеціальної комп'ютерної програми. Цю форму роботи можна використовувати як індивідуальне домашне завдання, при умові, що  учень володіє певними інформаційними технологіями.
Ручний або класичний скрайбінг - це презентація, де голос за кадром розповідає, а на екрані  зміст тексту передається за допомогою малюнків, аплікації тощо.
      Скрайбінг вирішує наступні важливі дидактичні завдання:
- доносить інформацію, робить її привабливою для слухача (глядача);
- створює атмосферу творчого спілкування;
- активизує навчальну діяльність учнів.
      Основні етапи роботи над скрайбінгом:
- Визначення теми скрабінгу;
- Складання плану презентації;
- Визначення форми скрайбінгу та осносних засобів створення;
- Виконання презентації;
- Візуалізація, таймінг.
     Під час створення скрайбінгу можна використовувати малюнки, символи, ключові слова, гасла, схеми тощо. Скрайбінг може вміщуватися як на одному аркуші паперу, так і на кількох або малюватися на smart-дошці
    Створення скрайбінгу дає дуже багато для формування ключових та предметних компетентностей учня, а саме: розвиває пізнавальні та творчі навички учнів, сприяє творчій активності, співробітництву учнів між собою і вчителем, залучає до свідомого читання художніх творів.
    Необхідно підкреслити координуючу роль учителя, який неодмінно об'єднує дітей під час створення скрайбінгу та мотивує їх до читання.
Найефективнішим є  використання скрайбінгу під час вивчення нового матеріалу. Так учні зможуть зацікавитися різноманітними графічними образами, які обов'язково пов'язані з новим матеріалом, доступно пояснюють основні поняття і терміни. Це стане чудовим стартом для набуття нових знань та умінь, допоможе залучити учнів до читання або творчості.
     Наведу приклад створення скрайбінгу в 6 класі при вивченні теми: Н. В. Гоголь "Ніч перед Різдвом" Тема кохання. Образи Оксани і Вакули.
Творча група отримала випереджальне завдання дослідити емоційний стан Оксани і Вакули. Результат представити у формі скрайбінгу "Чари Різдвяної ночі"
Для зручності ми працювали над аплікаційним скрайбінгом.

Скрайбінг можна переглянути в розділі "Учнівські проекти"або за посиланням

     Отже, сучасний учитель, щоб  досягти бажаних результатів повинен бути цікавим учням. Захопити учнів можна застосуванням різних новітніх методів і форм навчання, а також неординарними завданнями. Творче начало діяльності педагога -  запорука розвитку компетентної особистості. Література є саме тим натхненням, завдяки якому розвивається особистість креативна, цікава, самодостатня і самобутня. Саме така особистість потрібна на сучасному етапі розвитку нашої країни.


Немає коментарів:

Дописати коментар